Department of Psychology

Internal Organizational Communication

Summary

To allow information flows within organizations to reach the right people at the right time, organizations implement numerous communication channels. Besides, a direct face-to-face communication, internal media such as an intranet, employee newspapers or a business TV program are used. Organizations apply these means of communication with high expectations: among these, they aim to coordinate the work of organization members, to socialize the organization members in terms of the corporate culture and to increase the employees’ performance.

Our working group is primarily concerned with the evaluation of internal organizational communication. To give an example, we investigate the effects of the reception of internal media on employees’ motivation and commitment.

Publications

  • Barkela, B., Glogger, I., Maier, M. & Schneider, F. (2021). Ziele und Wirkung der internen Organisationskommunikation. In: Einwiller, S., Sackmann, S. / Zerfaß, A. (Hrsg.). Handbuch Mitarbeiterkommunikation. Interne Kommunikation in Unternehmen. Wiesbaden: Springer.

  • Werling, K. (2020). Influencing factors for employees’ usage intention of internal social media communication technologies. European Journal of Business and Management Research, 5(2), 1-8.

  • Barkela, B. (2019). Theatre leadership from a communication perspective. Journal of Cultural Management and Cultural Policy, 5(2), 135–164.

  • Erben, J., Schneider, F. M., & Maier, M. (2016). In the Ear of the Beholder: Self-Other Agreement in Leadership Communication and Its Relationship With Subordinates’ Job Satisfaction. International Journal of Business Communication, 2329488416672431.

  • Schneider, F. M., Maier, M., Lovrekovic, S., & Retzbach, A. (2015). The Perceived Leadership Communication Questionnaire (PLCQ): Development and Validation. The Journal of psychology, 149(2), 175-192.

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  • Maier, M., Retzbach, A. & Schneider, F. (Hrsg.) (2012). Psychologie der internen Organisationskommunikation. Hogrefe.

  • Hertzsch, H., Schneider, F. M. & Maier, M. (2012). Zur Kommunikationskompetenz von Führungskräften – Vorschlag eines integrativen Rahmenmodells. In R. Reinhardt (Hrsg.), Wirtschaftspsychologie und Organisationserfolg. Tagungsband zur 16. Fachtagung der "Gesellschaft für angewandte Wirtschaftspsychologie" Stuttgart 11. bis 12. Februar 2012 (S. 414–425). Lengerich: Pabst.

  • Schneider, F., Aehling, K., Maier, M. & Bacherle, P. (2010). Business-TV wirkt … oder etwa nicht?: Ein methodisches Idealfallszenario und empirische Ergebnisse zur Evaluation von Business-TV. In J. Woelke, M. Maurer & O. Jandura (Hrsg.), Forschungsmethoden für die Markt- und Organisationskommunikation (Methoden und Forschungslogik der Kommunikationswissenschaft, Bd. 5, S. 200–220). Köln: von Halem.

  • Maier, M. & Bacherle, P. (2008). Evaluating the Effects of Business-TV on the Basis of RealTime-Response (RTR) Measurements. Business Research Yearbook. Global Business Perspectives, 15(1), 220-226.

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